bra mat på vandring

Att vara ute och vandra är för det mesta en fantastisk upplevelse. Men något som kan vara svårt är att få till en god och näringsrik maträtt som är lätt att tillaga. Vi har inte samma tillgång till tillbehör som vi är vana vid hemma i köket utan får vara glada om vi har ett stormkök och kan steka till något samt koka upp vatten.

Vi vill dessutom ha mat som är lätt att bära på, som har en bra hållbarhet och inte behöver hållas kylt, som är näringsrikt och som är gott att äta. Det är alltså inte få krav som den mat vi har med oss ska uppfylla. Men som tur är så finns det idag bra mat som är anpassat för just oss friluftsmänniskor som gör att även en tur på flera dagar kan fyllas med god och varierande mat.

Torkad och frystorkad mat

Torkad mat är perfekt att ha med sig på vandringen och kommer i en stor variation av måltider. Frystorkad mat får man genom att man fryser ner maten till riktigt låga temperaturer och sedan så suger man ut luften så att trycket minskar. Vattnet i maten går då direkt från is till gas och kvar har vi bara maten. Maten behåller alltså all sin näring och får en väldigt lång hållbarhet.

Från att tidigare bara ha varit möjligt för stora producenter att göra har det nu kommit frystorkar i mindre storlek. De är dock fortfarande väldigt dyra och inte något som tilltalar speciellt många och inte något som jag har testat själv.

Något som däremot går utmärkt att göra själv är att torka sin egen mat. Det går antingen att göra i en ugn eller i en bra svamptork. Genom att torka frukt och bär kan vi få riktigt bra vandringssnack som innehåller bra med energi och som utan problem håller genom hela vandringen.

Pulvermat på vandring

Vatten är ofta inga problem att få tag i när vi är ute och vandrar här i Sverige. Det finns mängder med vattendrag och längs med de större lederna går det dessutom att hitta dricksvatten. Detta gör att just pulvermat är ett utmärkt sätt för den som enkelt vill tillaga något enkelt. Med hett vatten och pulver kan vi fixa oss alltifrån mjölk och soppor till mos. Det är oftast inte optimalt ur näringssynpunkt men kan vara utmärkt som komplement för den som bara vill dricka något varmt eller planerar en större måltid.

Växter som går att äta i naturen

För den som är kunnig så går det att få tag på en hel del mat direkt från naturen. Något som de flesta är bekväma med är att plocka bär längs med vägen vilket är både gott och nyttigt. Men för den som vill ta det ett steg längre så finns det mängder med svampar om hösten har börjat krypa sig på. Och är man bara intresserad så finns det mängder med växter man kan testa under årets alla månader. Ta en titt hos skogsskafferiet och se vad som finns att tillgå just när och var du vandrar.

Måltider på vandringen

Är man inte helt van vid begränsningen som en vandring ändå har på matlagningen så kan det vara svårt att komma på bra saker man kan göra. Det kan därför vara bra att ta sig en titt på några sidor med recept för just uteliv. Utinaturen.fi har ett väldigt bra dokument jag tycker man ska kolla igenom med exempel på frukost, huvudrätter, drycker och allt annat man kan tänkas vilja ha i sig.

När jag började med friluftsliv så kollade jag mycket på Staffan Sandbergs blogg och testade en del av de saker som han har som exempel på vandringsmat. Och för min del handlar det bara om att få några måltider som fungerar väl. Därefter börjar jag experimentera och komma på varianter så att jag kan äta gott och nytt varje dag utan att tröttna.

Furkost när man vandrar

När jag är ute på tur så kör jag nästan enbart på gröt eller müsli. Det är enkelt att göra och det är enkelt att ha med sig. Båda är torrvaror och är fulla med energi och näringsvärden. Jag som brukar vilja äta detta med mjölk använder mig oftast av torrmjölk som blandas med varmt vatten så har du en måltid som så när liknar det du kan äta hemma.

Lunch och när man vandrar

Precis som i min vardag så föredrar jag att äta varm mat framför kall. Och då fungerar pasta, ris och pulvermos perfekt då det går snabbt att tillaga med hjälp av ett stormkök. Till detta brukar jag bara ha någon form av sås (krossade tomater) som jag sedan kokar upp med valfritt tillbehör.

Annars är både soppor och grytor utmärkta luncher och middagar. Det är lätt att variera och fungerar bra med diverse rotfrukter och tillbehör.

Snacks på tur

Det är viktigt att hela tiden få i sig energi när man är ute på tur. Så att då har något att gå och småäta på är ett perfekt sätt att se till att man orkar gå hela dagar. Torkad mat är utmärkt för detta. Både torkat kött och torkad frukt är god och energirik. Det går att variera mycket och det är enkelt att förberedda allt hemma.

Mitt tips här är att blanda i lite olika torkade frukter i ziplock-påsar så att du har flera småportioner. Du kan då planera och portionera ut så att du har snacks som räcker hela din planerade vandring.